Herken je dit: na een geweldige vakantie waarin je helemaal tot rust bent gekomen, mede dankzij het lekkere eten, de terrasjes en de borrel op terrasje, kom je thuis en ben je nog lekker even aan het nagenieten. Tegen beter weten in, maar met een ijzeren wil, ga je toch op de weegschaal staan en met de handen voor je ogen gluur je naar beneden. Precies wat je al vermoedde: de weegschaal die absoluut niet meewerkt om de vakantiestemming erin te houden, zoals altijd weer een echte party pooper.

Er moet drastisch iets gebeuren, want de rits van je lievelingsbroek staat ook op knappen. Je ziet al weken van afzien voor je en avonden met vrienden waarin je vooral zegt “doe mij maar een spa rood” en “nee dank je, ik had net al een bitterbal”. Zucht. Dat wil je niet en is ook niet nodig.

Hoe houd je het tijdens en na de vakantie leuk voor jezelf en voor je lichaam? Volg deze tip en kijk wat het je oplevert.

Voedsel ruilen / Food swapping”

Stop met dieet-denken, want dieten werken niet op de langere termijn zo blijkt uit divers onderzoek. Sterker nog, mensen worden er meestal alleen maar dikker van omdat ze na het dieet gaan “compenseren” en weer terugvallen in hun oude eetgewoontes. Klinkt bekend? Ga in plaats daarvan genieten van wat je lekker vindt maar op basis van deze regels:

  • Vervang de “slechte” opties door gezondere opties.
  • Als je dan toch voor de ongezonde keuze wilt gaan, prima maar…. 1. eet dan de helft en 2. geniet er ook echt van! Maak het ‘zondigen’ zo 100% de moeite waard voor jezelf.

Waar kun je aan denken als je gaat “ruilen’?

Ongezonde opties Gezondere opties 
Cappuccino en lattes met volle melk Skinny cappuccinos en lattes 
Vet vlees Mager vlees (bijv kalkoen, kip etc)
Gebakken en gefrituurde vlees, vis en groentenGegrilde vis, vlees en groenten of gestoomd/uit de oven
Frisdrank(Bruis)water met verse fruit/kruiden, thee
Bier Caloriearm bier
CocktailsAlcoholarme en alcoholvrije cocktails/skinny  cocktails
Pizza/pasta met vijf kazen etc Volkoren of groenten pizza/pasta met saus op basis van tomaten
Cake, ijsYoghurt, vers fruit, caloriearm ijs
American / English breakfastYoghurt met fruit, omelet met verse groenten 

En natuurlijk kan je soms niet dat geweldige gerecht of dessert weerstaan – ook dat mag op vakantie! Maar tip: deel het dan met iemand in je gezelschap (Corona-proof natuurlijk, ;0) of vraag om een “senioren” portie. En als dat niet kan of als je dat niet wilt: geniet er van volop van, maak het de zonde ook echt waard. En probeer de rest van de dag en/of de dag erop het wat kalmer aan te doen. Vaak geeft je lichaam dat ook vanzelf aan – luister er dan ook naar.

Als je de kans hebt: ga vooral ook veel bewegen: doe mee aan (groep)sporten, zwemmen en wandelingen etc. Dit is niet alleen erg gezellig en een leuke manier om mensen op vakantie te leren kennen, ze helpen je ook om de extra calorieën die je wellicht toch binnen krijgt op een sportieve, gezonde manier te verbranden.

Geniet en ga spelen en op ontdekkingstocht met deze tips naar nieuwe drankjes en gerechten die je misschien nog wel veel lekkerder vindt. En kijk of het je helpt om de vakantie-kilo’s van je lijf te houden. Wie weet ga je alleen nog maar voor de gegrilde verse vis – ik in ieder geval wel: lekker joh! 😉

Engin Akyurt via pixabay.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *